8 - 0 =)

Lillkillen och jag var ute en timme och gick i skogsterräng. Jag säger terräng för det var inte en riktig skog, det var "skogen" runt Tallriken, det runda området till höger i bild:



Vi har ju tränat inte-skälla-på-främmande-hundar ett tag nu. Efter senaste attacken gick vi ju bak en massa steg, men nu idag gick vi tomme tusan fram flera tusen!!

1 - 0 På väg till Tallriken mötte vi en hund. Så fort den var inom räckvidd för Rick ögon (långt där nere på marken) sa jag 'vovve' och så fort han såg hunden fick han godis.
Hunden var ca 10 - 12 meter bort vilket är ett ok avståd enligt Rick. Hunden gav ifrån sig 2 små (väldigt söta) skall och vet ni vad Rick gjorde? HAN SATTE SIG NER, TITTADE PÅ MIG OCH VIFTADE MED SVANSEN!!! Han brydde sig itne om hunden, han ville bara ha mer godis!

2 - 0 Vi gick inne bland alla löv, träd, lera m.m. när det kom två hundar (med ägare så klart) gåendes ca 15 meter bort. Jag stannade och väntade tills dom var inom synhåll för Rick. Då sa jag 'vovve', han letade upp var det var en hund och så fort han såg dom fick han godis. Dessa hundar var tydligen spännande, han stod och viftade på svansen lite och ville fram för att hälsa innan han satte sig ner och foluserade på mig och godiset!

3 - 0 Vi stod uppe på en liten kulle när det kom en kvinna gåendes med en stooor ljus, otroligt vacker, hund. Jag gick så att Rick var vänd ifrån den tills jag sa ifrån. Jag sa 'vovve' och Rick började titta efter en hund. Så fort han såg denna ljusa hund fick han godis. Han tittade på hunden ett litet tag sen vände han ryggen åt den, satte sig ner och tittade mig i ögonen (kontakten vi har hållit på med sen han var liten valp).

4 - 0 En stor, stor, stor mörk hund kom gåendes med två människor och en barnvagn. Jag styrde in oss efter hunden. Än en ång sa jag 'vovve', Rick såg hunden och fick godis. Denna gången sket han fullständigt i hunden och satte sig direkt vänd mot mig och tittade på mig i ögonen!

5 - 0 I stort sett samma som 4 - 0, bara storleken på hunden (och ingen barnvagn) som skiljer.

6 - 0 En hund som var väldigt lik den förra kom med husse och matte. Jag sa 'vovve', Rick vände sig till mig samtidigt som jag böjde mig ner för att ge honom godiset! Sen satt han där och tittade på mig, struntade i hunden!

Jag var redan himla LYCKLIG, men nästa två möten satte mig minsann i ett sjuhelsikes lyckorus!!

7 - 0 Vi var på väg att lämna Tallriken när det kom ännu en regnskur. Vi gick in till sidan och ställde oss under ett träd. När regnskuren försvann (efter ca 5 sekunder) tog vi ett steg framåt.... Då dök det upp en STOR, jättevacker vinthund, största jag nånsin sett! Den stod ca EN METER ifrån oss! Rick har inte klarat närmare än 10 meter innan! Jag reagerade snabbt som bara den och backade med Rick, tog tag i selen (det är lätt att kopplet lossnar om man kommer åt spännet). Samtidigt som jag tog tag i selen körde jag godis till Rick. Han smaskade gott samtidigt som vinthundens ägare kallade in sin hund (den var lös) och gick försiktigt förbi oss. Det syntes tydligt att hon förstod, och respekterade, att jag tränade Rick.
Hunden som nyss hade stått 1 meter ifrån Rick gick nu förbi oss ¨på ca 1,5 meters avstånd. Det är 8,5 meter närmare än han normalt klarar!!!
Rick böjde ner huvudet i min hand och åt godiset! Han tittade inte ens åt hunden!!
Denna gången sa jag inte 'vovve' eftersom det var en helt annan situation än innan. Nu var fokusen att Rick skulle klara detta och det gjorde han ju extremt bra!

Och nu kommer den riktigt stora grejen, den som fick mig att bli helt salig!

8 - 0 Rick och jag stod ca 15 - 20 meter ifrån hemma (porten). Vi var alltså inne på vårt område. En av attackerna har skett inne på området, ca 8 meter från där vi stod. Rick klarar absolut INTE främmande hundar här. Det är ju hans hem, där han ska kunna känna sig trygg!
Framför vår port, alltså 15 - 20 meter bort, kom det en kvinna med en svart minipudel gåendes. Jag stod och tittade på Rick, hans kropp, för att se hans reaktion och kunna gripa in i tid. Jag pratade samtidigt med en man brevid oss och berättade varför allt detta behövdes. Så tog Rick ett pyttelitet steg framåt. Jag böjde mig direkt ner och sa 'vovve'. Jag höll fram hela handen med godiset och han stod och smaskade medans hunden gick förbi.
Kvinnan och hunden gick in vid en buske bakom oss. Det går att se igenom den hur bra som helst, så det var inget som stoppade Rick från att se hunden.
Godiset i handen tog slut, jag reste mig fort som bara den, öppnade godispåsen och sa "ska du ha mer godis?" Varför jag sa det vet jag inte, men Rick reagerade på ordet godis (som jag har lärt honom) och satte sig ner och tittade på mig! Jag blev helt ställd. Hunden gick på andra sidan busken i Ricks synfält men Rick satt och tittade på mig!! Jag får tårar i ögonen bara av att skriva detta..



Jag hade inte kunnat vara mer stolt över min lilla älskling!! Idag visade han verkligen ett stort långfinger till alla dom som säger att det är totalt omöjligt att träna "en hund som honom"!! Så "up yours!!" till alla som tror att han är omöjlig!

Min lilla gullunge har precis gjort sånna framsteg så det är inte klokt, på bara en liten timme!

Att jag säger 'vovve' är för att han själv ska upptäcka hunden. Ser han den först, VET han att han ska se en, så tar det bort en hel del av stressen. Jag har även full kontroll över situationen (så full som man kan ha). Det är ingen överraskning eller chock för Rick att se hunden. Han letar upp den!
När han var mindre lärde jag honom 'vovve' som nåt positivt och det sitter fortfarande i. Han är mycket lugnare när jag gör på detta sättet. Bästa jag nånsin gjort är att lärt honom ordet när han var liten!!

Godiset jag använder är sockerfria leversnacks i små bitar. Det är hans favorit. Korv och köttbullar blir bara kladdigt efter ett tag när det är denna träningen. Jag måste gå med godis i handen hela tiden ifall det skulle dyka upp en hund runt hörnet och överraska oss (som i 7 - 0 ) och då funkar inte vad som helst! Leversnacksen är han helt tokig i och det är ju det viktiga, att ha ett godis som är så gott att han mer än gärna gör vad jag vill för att få det!

8 hundmöten och 0 skall. Inte ens ett litet morr!

Några frågor? Bara skriv!!

Kommentarer
Postat av: Carina

Ja, Rick är en helskön, klok och härlig hund! Men, hans matte går inte av för hackor hon heller! Du gör både ditt eget och hans liv bättre genom träningen. Ditt tålamod och din kärlek till Rick är härlig! Jag är också mycket stolt över honom! Och över dig! Du som inte haft hund tidigare och tränar en "omöjlig" hund så bra. Det är en gåva, min vän.

Kramelikramar och allt gott till dej!

2011-09-09 @ 12:32:19
URL: http://framsnacka.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0