vovverehab del 1 9/7-2011

Just nu går dagarna ut på att träna på att ta det lugnt och känna sig trygg hemma. Rick gör redan stora framsteg vilket är roligt att se!

Det är väldigt lätt för mig att hjälpa Rick må bättre. Han är trygg med mig, han litar på mig och jag vet precis hur han fungerar i alla lägen. Jag kan se flera steg fram hur han kommer reagera på olika saker, träningssätt och belöningar.
Ska man ha hund, ska man känna sin hund!

Jag har samlat på mig rätt mycket information från hundpsykologer och har en riktigt bra grund att jobba från. Eftersom jag känner Rick så pass bra som jag gör bör det inte bli några problem att få hoom att känna sig lugn och trygg hemma igen =)


Vi har redan kommit så pass långt att jag kan ha balkongdörren öppen utan att han reagerar på varje ljud. Efter snorungarna började trakassera oss skällde han på allt. Ljud från trappen, bilalarm, skrikande barn (tonåringar, mindre barn struntade han i, troligtvis för att dom inte gjort honom nåt ont), mopeder o.s.v.

När vi är ute har han oxå reagerat på saker han aldrig reagerat på innan. Men det blir bättre för var dag och promenad! Han bryr sig inte om mopeder som kör förbi oss, han varken skäller eller morrar på människor som springer rakt mot oss, han struntar i saker som låter. Däremot skäller han en del mot lastbilar, även om det är förståeligt så ska vi nog fixa så han känner sig lugn vid dom oxå igen =)

Han är en go liten pojke, min älskling <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0