fy för vissa hundägare...

Vissa hundägare vill man bara gå fram och klippa till... eller ännu värre...

Jag var ute med Rick för ett tag sen. Först en promenix sen klickerträning. Vi körde även med klicker när vi gick hemåt - klick när han gick brevid mig eller klick när han kom och satte sig brevid mig när jag stannade. Han var superduktig!

På vägen hem hörde jag nån ropa "Sheeva kom hit". Jag fattade att det var rottweilern jag hade sett en liten bit bort (som Rick inte hade sett) så jag gick bort en bit och satte lite fart och Rick tyckte det var jätteroligt att skutta efter mig.
Men rottweilern kom ifatt oss (så klart) och jag höll ögonen på Ricks kroppsspråk - lite nervös men lugn. Jag ropade till rotweilern ägare att det fanns en risk att min hund inte klarade mötet men han brydde sig inte... Men efter bara nån enstaka sekund kunde jag lägga till att det var lugnt, Rick accepterade hunden =)
Det visade sig vara en tik. Jag sa att han har blivit attackerad en del gånger men det är lugnt med tikar numera.

Rottweilerns ägare sa förlåt och jag sa att det var lugnt. Hunden var hur lugn som helst, snäll som bara den och bara glad och nyfiken!
Ägaren kom fram och tog tag i öronspetsen på sin hund och DROG bort den!! Jag reagerade med att backa med Rick och bara gå. Jag blev så chockad av vad han gjorde att jag visste verkligen inte vad jag skulle göra eller säga. Jag ville säga ifrån, men eftersom han släppte örat igen så bara gick jag med Rick.
Men Rick ville inte gå, han gick och tittade bakåt, gnydde och såg väldigt orolig ut.
Jag stannade och tittade bak... och tappade hakan!

Ägaren tryckte ner sin hund i gräset så den låg på sidan, sen körde han sitt knä i halsen på den!! Nu fräste han åt den att den skulle lyssna när han säger "kom hit"....

Om en hund INTE lyssnar på t.ex. "kom hit" så betyder det att hunden inte kan ordet!! Och det är INTE hundens fel, det är ägaren som inte har lärt in ordet!

Ta Rick och mig som exempel.
Säger jag "stanna" till Rick så lyssnar han bara när han själv känner för det. Vid ytterdörren lyder han alltid ordet, annars är det 50/50 om han kommer stanna eller inte. Men det är INTE Ricks fel att han inte kan ordet! Det är MITT fel för jag har inte lärt in ordet! Vid ytterdörren har jag varit supernoga med det, men på andra ställen har vi inte tränat lika mycket på det.
Inte kan jag då skälla på Rick för att jag inte har haft samma disciplin på mig själv med träningen av ordet ute som jag har haft inne.

Fy för vissa hundägare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0