hundens egna initiativ

Det bästa sättet en hund lär sig på, är genom att själv erbjuda ett betende. Som när hunden självmant sätter sig ner och blir belönad för det, då lär den sig att sitta mycket snabbare. Inte bara det, träning blir mycket roligare =)

Rick har alltid gjort småsaker på eget initiativ, små saker som jag har belönat som sedan har stannat med honom.

Idag gjorde han nästa sak som jag blev riktigt glad över =)
Sedan igår har vi tränat lite extra klicker på promenaderna, inte bara på små stopp med träning inplanerat, utan även på självaste promenaderna.
När jag plötsligt stannar ska han komma och sätta sig brevid mig. När han gör det klickar jag, ger godis och muntligt beröm.
Han tog till sig detta väldigt fort och kommer skuttandes med stor glädje när jag stannar.

Men så idag, på första promenaden började han gå vid sidan om mig och titta upp på mig. Jag belönade så klart med klick - godis - muntligt beröm. Han fortsatte att å brevid mig mesta delen av tiden och varje gång han gjorde det fick han beröm, klicker - godis - muntligt beröm.
Han ville verkligen ha det där godiset =D

Kommentarer
Postat av: Carina

Det låter som en alldeles utmärkt träningsmetod, som både du och Rick har god nytta av! Uppenbarligen! :-) Jag sitter här och småfnittrar när jag läser. :-)

Kramar till er båda och allt gott till dej!

2011-07-10 @ 22:43:46
URL: http://framsnacka.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0