"bättre och bättre dag för dag"

Så går ju sången och snacka om att dom orden passar bra just nu!

På dagens allt för långa promenad (jag är halvt död nu) så trodde jag att vi skulle träffa en massa hundar eftersom det är lördag och riktigt fint väder... Men nop...

Rick skällde (milt) på en hund när vi gick över ett övergångsställe (full trafik). Denna hund har överraskat oss rejält flera gånger utanför vår port. Den är jättesnäll och lugn, men Rick tycker inte om att se hundar vid porten så... Men det var ett väldigt milt skall jämfört med vad det har varit innan!

Sen blev det bara bättre och bättre och bättre =D



1 - Vi svängde in på en megagräsmatta och gick en bit efter en man och hans (lösa) rottweiler. Hunden jagade bollar som husse kastade och Rick ville så gärna fram till den. Den gick alldeles för långt framför oss för att det skulle gå =( Men glädjen var underbar att se! Jag sa bara 'vovve' och gav godis en gång, sen var han jättelycklig och ville fram =)

2 - Vi gick längs en trottoar med cykelbana på ena sidan och gräsmatta på andra sidan. Ca 25 meter bakom oss gick det en hund och framför oss dök det upp en, rakt mot oss. Jag gick över cykelbanan till en annan liten gräsmatta. Där satte jag mig på huk brevid Rick, sa 'vovve' och så fort han såg hunden (dansk svenska gårdshund) fick han godis. Han var superduktig och smaskade gott på sina leversnacks och tittade på mig mesta delen av tiden. Han gav ifrån sig ett litet jag-vill-leka-skall,  ett skall av ren glädje, han ville hälsa =)

3 - Nästan direkt efter gårdshunden kom det en söt liten spanielliknande sak med sin matte. Det var en liten gräsmatta längs trottoaren vi gick på så jag tog med Rick en bit in på den och satte mig på huk. Jag sa 'vovve' och Rick tittade runt och såg hunden, då fick han godis. Han följde nyfiket hunden med blicken tills den försvann.

4 - Vi hann gå nån enstaka meter sen dök hunden som gått bakom oss innan upp, en ljus liten sak, lite större än Rick. Jag satte mig snabbt ner på huk, tog upp mer godis i handen och sa 'vovve'. Rick tittade upp och såg direkt hunden och fick sin godisbit! Ojojoj vad gärna han ville fram och hälsa, han var riktigt bestämd, men nop, inte denna gången heller...

Sen blev jag lite rädd:

5 - Vi hann inte ens resa oss förrän jag såg en man komma med en lös rottweiler. Dom gick på trottoaren på andra sidan från oss. Denna gången såg Rick hunden innan jag hann säga nåt, men det gjorde inget, jag sa 'vovve' i alla fall och gav han godis (han var ju duktig och gjorde det han skulle!).
Mannen sa till sin hund att komma, så gick den intill honom när dom gick förbi.
Lite längre bakom oss stannade hunden och bajsade. När mannen stod och plockade upp efter den kom den i rask takt rakt mot mig och Rick. Jag kände ett extremt obehag, vilket jag aldrig känt av en hund förr. Hunden svans, kroppsspråk och ansiktsuttryck såg helt fel ut.
Rick märkte oxå att nåt inte stämde. Han slängde sig ner och visade sig underlägsen (vilket han inte gör för främmande hundar om dom inte är riktigt nära). Hunden var flera meter ifrån oss när Rick la sig. Rottweilerns hela uttryck ändrade sig och den gick saktare och mer avslappnat.
Den gick fram och nosade på Rick och Rick var lite försiktig, men lät den hållas. Ägaren stod kvar och ropade på sin hund. Inte kom han och hämtade den inte...
Rick morrade till lite försiktigt när hunden var för nära honom. Jag backade direkt ett steg med Rick när han gjorde det och rottweilern såg spänd ut. Sen gick den fram till Rick igen, Rick morrade till och jag bakade ett steg med honom. Rottweilern såg ännu mer spänd ut...
Jag bakade lite till och ägaren skrek till rejält på sin hund som tittade bort mot sin husse. Jag tog tillfället i akt att skynda mig åt andra hållet. Rottweilern tiuttade mellan oss och sin husse och valde att gå till husse.

6 - När vi var på väg hem kom det en kvinna med en barnvagn och en stor ljus hund (påminde om en ljus schäfer, men vet inte riktigt vad det var för en). Vi gick in på gräsmattan brevid oss och jag satte mig på huk brevid Rick. Rick hade redan sett hunden, men sa inget (weeee). Jag sa 'vovve' och han fick godis, hunden gick förbi oss, ca 3 meter ifrån, och Rick ville så gärna hälsa. Den hunden ville oxå hälsa, den försökte dra fram till oss, men ägaren stoppade oss.
Hon var på väg att gå över gräsmattan, men hon fattade att vi tränade och backade och gick inte in precis brevid oss utan gick längs trottoaren framför och runt. En liten omväg för henne, men jag uppskattar verkligen det =)


Jag är så glad för min lilla pluttunge. Han är så underbar och jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag älskar honom!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0