Vovveträningen!

Jag tänkte berätta hur jag gör när vi tränar för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Godiset

Att ha rätt godis är bland det absolut viktigaste!
Ett godis som hunden verkligen älskar och kämpar för att få. När vi tränar att inte skälla på främmande hundar är vårt rätta godis sockerfria leversnacks. Rick verkligen älskar det!
Man måste oxå tänka på att ta med sig mycket, inte bara en handfull som vissa tyvärr gör.
När jag knäpper fast Ricks godisväska i min jacka eller skärp, så vet han att det kommer bli riktigt roligt när vi är ute!


Platsen

När vi ska gå på våra långrundor så planerar jag vägen i förskott. Jag vill vara säker på att allt går så bra som möjligt!

Exempel:
Går vi på en trottoar som är ca 1 meter bred så är det dömt att misslyckas (än så länge). Rick blir tvingad intill en mötande hund och skulle den hunden vara väldigt på/aggressiv/skällig/energisk så kan det sluta illa. Inte för att den hunden skulle bita, utan för att det blir för mycket för Rick på ett så litet utrymme. Det kan sätta tillbaka träningen rätt mycket.
Går vi, som idag, på en trottoar som är ca 3 meter bred och har gräsmatta efter gräsmatta efter gräsmatta på ena sidan är det perfekt. När det kommer en hund är det bara att gå in till sidan eller in på gräset, sätta sig ner och träna utan att Rick tycker det blir för nära. Det är mer utrymme och skulle det bli för mycket för Rick kan vi flytta oss utan att behöva gå nära hunden.


Jag

Man får inte glömma att tänka på sig själv:
- Rösten
- Kroppsspråket
- Sättet man ger godis

Rösten:
När jag säger 'vovve' och berömmer muntligt är det jätteviktigt att jag är lugn, mjuk och avslappnad i rösten. Är jag det blir Rick oxå det. Är man stressad märken hunden det och då är det bättre att vänta med träningen.
Ja, allt jag säger till Rick, alltid, ska vara lugnt, mjukt och avslappnat, för då mår både han och jag som bäst! Det är en regel jag lever efter.

Kroppsspråket:
Avslappnad, avslappnad, avslappnad!!
Stå inte böjd över hunden då hundar kan upfatta det som hotande (inte alla så klart) och må dåligt av det. Rick har inga problem med detta, men jag gör det inte i alla fall!
Sätter man sig ner på huk brevid hunden blir det hela mer avslappnat och det känns bättre för hunden, för man är på hans nivå. Det är även lättare att ge godis och beröm när man inte står upp och ner vid hundens huvud.
Du ser även bättre vad som händer runt omkring om du inte står böjd.

Sättet man ger godis:
Jag håller alltid en massa godis i ena handen och ger honom en och en som jag håller mellan tummen och pekfingret. Jag ser många som bokstavligt talat trycker in godiset i munnen på sin hund för att den vägrar ta emot det. Antingen tycker hunden inte om godiset eller så funkar det helt enkelt inte med det i sammanhanget.
När jag lärde Rick att inte försöka ta mina katter när jag tog upp dom i famnen funkade inte godis, då var det bara klia honom i nacken och bakom öronen som fungerade. Han lärde sig direkt, när jag bytte belöningssätt!
Så tvinga aldrig hunden att äta godiset, testa istället ett annat godis eller ett annat sätt att belöna - med rösten, klappa eller klia vid öronen, ge en leksak, ha lite dragkamp med en handduk/trasa (endast rekommenderat för lugna hundar) eller annat som hunden älskar.


Orden
Jag har olika ord jag använder och aldrig använder när vi tränar.

Ord som är bra för mig och Rick:
- Duktig - Rick vet att han gjort nåt bra och blir berömd efter det.
- Bra - Rick vet att han gjort nåt bra och blir berömd efter det.
- Rick, här - säger jag hans namn följt av här, under träningen vet han att nåt nytt kommer hända och han blir mer uppmärksam.
- Vovve - han vet att där är en hund i närheten och när han ser den får han belöning.
Tränar vi tricks så använder jag även namnet för tricket.
Fler än dom orden behövs inte för oss så det är bara onödigt att använda fler. Rick fattar!

Ord jag aldrig använder:
- Fy - finns ingen anledning att säga.
- Nej - säger jag bara i extrema fall, t.ex. om det handlar om liv eller död. Han vet att säger/skriker jag det, då jäklar i det är det allvar och han ska stå blick stilla!
- Stygg - finns ingen anledning att säga.
- Andra elaka/dumma ord - finns ingen anledning att säga.
Denna lilla listan av ord gäller inte bara i träningssammanhang, utan alltid.
Jag kör med positiva ord eller inga alls!


Andra människor

Det är här det kan klydda rejält... Det är inte alla som accepterar att man tränar sin hund eller att man gör det på ett annat sätt än vad dom tycker är bra.
Jag har inget emot att folk säger hur dom hade gjort om dom var jag, men jag har nåt emot att folk säger till mig att jag SKA göra som dom tycker!

När man tränar sin hund så ska man göra det på ett sätt som känns bra både för sig själv och för hunden. Tycker du att en metod du får lära dig är jobbig/obehaglig eller annat, ja då är det fel! Fråga efter ett annat sätt, får du inte det, så gå! Hundträning ska vara ROLIGT och BEKVÄMT för både hund och ägare!!!

Om jag tränar med Rick så slutar inte jag bara för att nån kommer fram och frågar vad vi gör. Jag fortsätter träna med Rick och om tillfället ger så att jag kan svara så svarar jag samtidigt som jag fortsätter träningen. Annars säger jag bara att "tyvärr, jag kan inte svara just nu". Människan får gärna lov att stanna kvar tills vi är klara så kan jag berätta då, så länge det inte stör. Är det träning så är det. Jag tänker inte förvirra Rick och sluta mitt i vad vi gör och det får folk acceptera! Blir folk sura får dom bli det, det är dom som har stört, inte jag. Men jag är aldrig otrevlig, jag svarar snällt men bestämt.



Just nu kommer jag inte på mer, men gör jag det så skriver jag ner det!

Har ni några frågor eller synpunkter får ni gärna kommentera eller maila =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0