glad "mormor"

Idag följde mor min med på en kort runda med lillkillen. Jag mådde inte riktigt bra så jag frågade om hon ville göra oss sällskap =) Rick älskar ju sin "mormor" och blir så glad när hon följer med oss!

Varje gång Rick gör framsteg genom att inte skälla och inte bry sig om främmande hundar så ringer jag mamma direkt när jag kommer hem. Jag är så glad och måste absolut dela med mig av det direkt. Och hon blir precis lika glad!

Så idag när vi var ute så fick mamma se det med egna ögon och hon var så stolt över lilla Rick! Hon tyckte det var så underbart att se hur duktig han är!!



Det kom en hund jag aldrig sett i området innan. Jag gick upp lite på en kulle (min mamma höll kopplet). Jag bad min mamma ta två steg upp på kullen så Rick kom längre upp och kunde se hunden.
Där stod jag med godis i handen och Rick visste att det var nåt skoj på gång. Han tittade på mig och jag sa 'vovve'. Rick tittade runt, såg hunden och fick godis. Samma sak en gång till.

Redan nu hade vi gjort ett framsteg. Det tog lite tid innan han fick godisbiten. Jag höll en massa godis i höger hand och när jag skulle belöna tog jag en bit med vänster hand och sträckte fram till Rick. Denna lilla ändringen drar ut på tiden från han ser hunden tills han får godiset med nån sekund. Men nån sekund är mycket i träningsammanhang =)

Sen gjorde vi ett litet framsteg till. När jag sträckte fram godiset framför hans mun drog jag handen från hunden mot mig. Rick följde efter min hand och fick godiset när han hade huvudet helt vänt från den främmande hunden. Så gjorde vi så två eller tre gånger.

Mamsen min tyckte det var så roligt att få se hur duktig han är. "Det är så roligt att höra när du berättar vad han gör, men det är en helt annan sak att se det med egna ögon" sa hon.


* Bollen Rick har i munnen här ovanför är en massageboll köpt på T*G*R för 10kr. Hans favorit, den håller även relativt länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0